نوکیا اکنون تمرکز خود را بر بخش خدمات backend، زیرساخت موبایل و نقشه برداری (گرچه شایعاتی در مورد فروش این بخش به گوش می رسد) گذاشته است. نوکیا اخیرا تلاشی موفقیت آمیز برای ورود به بازار سخت افزار، با عرضه تبلت N1 داشت. این تبلت حاصل همکاری نوکیا و فاکس کان است که نوکیا مجوز استفاده از برند نوکیا و ساخت این تبلت را به فاکس کان داده است.
یکی از دلایلی که نوکیا در بیانیه خود به آن اشاره کرده است، تعهداتی است که ضمن فروش بخش دستگاه ها به مایکروسافت داده است. طبق این قرارداد نوکیا نمی تواند قبل از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ موبایلی را به بازار عرضه کند.
از سوی دیگر نوکیا کارخانه ها، تیم بازاریابی و کانال توزیع خود را از دست داد. این ها مواردی هستند که لازمه ی عرضه یک موبایل هستند. بنابراین راه عرضه یک موبایل توسط نوکیا دادن لایسنس (مجوز) استفاده از برند خود به دیگر شرکت هاست. در حال حاضر نوکیا به واسطه ی قرار دادی که با مایکروسافت امضا کرده است، تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی نمی تواند هیچ گوشی با برند نوکیا تولید کند، اما پس از آن می تواند وارد بازار گوشی های موبایل شود و از برند نوکیا استفاده کند.
قسمتی از بیانیه نوکیا را با هم میخوانیم:
اگر ما شریک تجاری در سطح جهانی پیدا کنیم که بتواند این مسئولیت ها را برعهده بگیرد (تولید، فروش و پشتیبانی از مشتری) ما با آن ها به طور نزدیکی کار می کنیم تا طراحی و تکنولوژی موبایل را هدایت کنیم، همان طور که قبل از تولید تبلت N1 این کار را انجام دادیم. این تنها راهی خواهد بود که یک موبایل را تولید کنیم، موبایلی که شایسته برند نوکیا باشد و مردم به آن عشق بورزند.
به طور خلاصه می توان گفت ما تا قبل از سه ماهه چهارم ۲۰۱۶ و تا زمانی که نوکیا یک شریک تجاری درخور برندش را پیدا نکرده است، موبایل جدیدی با برند نوکیا نخواهیم دید.
آیا شما حاضر هستید موبایل هوشمند نوکیا با سیستم عامل اندروید را بخرید؟